terug naar MIJN AUTISME

naar totaal overzicht:         aspie-logisch              chrono-logisch                      thema-logisch

naar deel overzicht      aspie 1 - 100      chrono 0 t/m 9 jaar       thema jeugd & school

 

10-01-2016

Vermenigvuldigen
84 J 1951

Mijn moeder vertelde het volgende verhaal over toen ik klein was:

Toen mijn oudere broer naar school was geweest in de eerste week, zei hij dat ze de tafel van twee 
hadden geleerd om te kunnen vermenigvuldigen. De volgende keer zouden ze gaan beginnen met
de tafel van drie. Ik zei daarop: "ik kan ook vermenigvuldigen". Mijn broer vroeg toen meteen:
"hoeveel is vier maal drie"? Daarop reageerde ik met: (ritmisch te tellen) "1 2 3 .. 4 5 6 .. 7 8 9 ..
10 11 12 , dus vier maal drie is twaalf! ".
Mijn broer was blijkbaar wat verontwaardigd, en vroeg toen (om het moeilijker te maken): "hoeveel
is dan 3 maal 4"? Daarop reageerde ik met:" 1 2 3 4 .. 5 6 7 8 .. 9 10 11 12 , dus dat is ook twaalf
net als 3 maal 4"! Ik had zelf dus blijkbaar een manier om te vermenigvuldigen bedacht, want mijn
vader was later ook verbaasd.
Toen vond ik tellen dus leuk, en rekenen en wiskunde was nooit een probleem voor mij. Maar nu
zijn mijn dagen bijna "geteld", dus doe ik dat zelf maar niet meer. Nu dood ik de tijd, totdat de tijd
mij doodt.

Arnoud van Gelder, al sinds 1946 autist