terug naar MIJN AUTISME

naar totaal overzicht:      aspie-logisch                     chrono-logisch                                thema-logisch

naar deel overzicht       aspie 1 - 100        chrono 40 t/m 49 jaar         thema hobby

 

02-02-2016

Malden Heerlen v.v.

 

63 Z 1986

 

vluchtnr 1602 dd. 6-8-1986

Tijdens een zomerkamp wilde ik een zweefvlucht maken vanaf zweefvliegterrein Malden naar Heerlen en terug. De heenvlucht verliep voorspoedig, en ik begon aan de terugvlucht. Tijdens die terugvlucht nam de onstabiliteit geleidelijk af, waardoor het zicht verminderde en er steeds minder thermiek te vinden was. Op zweefvliegveld Venlo was een wedstrijd bezig, en over de radio hoorde ik dat het daar moeilijker was geworden. Ik besloot daarom niet over het vliegveld te vliegen, maar naar de stad en boven de Maas te proberen.

Als later in de middag de zon lager komt en dus niet meer zo sterk instraalt, is de kans dat zich nog een thermiekbel vormt gering. Want thermiek ontstaat als er temperatuurverschil is tussen een bel lucht en de omgevende lucht.

De warme lucht boven de Peel (stabiel) werd door de westenwind boven de koude rivier geduwd, en kwam daar tot stijgen boven het koudere rivierdal (= temperatuurverschil). Na het stijgen in de thermiekbel heb ik de Maas naar huis gevolgd met verminderd dalen, waardoor de af te leggen afstand nagenoeg kon worden verdubbeld! Zo heb ik vliegveld Malden (bij Nijmegen) kunnen bereiken, het thuisveld. En dus helemaal geen ophaaltocht.

 

 

Dit bevestigde een les die ik ergens gelezen had: ga nooit langs een vliegveld, vanwege de aantrekkingskracht! Zowel makkelijke landingsplaats, als gezelligheid; maar ook de zekerheid van niet buiten te hoeven landen. Dit geldt vooral voor het thuisveld (bv. platte 3hoek met 2e been dicht langs thuisveld. Dan betekent doorvliegen = verder weg van huis + langere ophaalafstand.

 

Toch wel leuk als je zo'n les in praktijk brengt en er dan succes mee hebt!