terug naar MIJN AUTISME

naar totaal overzicht:      aspie-logisch                     chrono-logisch                                thema-logisch

naar deel overzicht       aspie 1 - 100        chrono 20 t/m 29 jaar         thema hobby

 

28-04-2016

2 x duurrecord

 

49 Z 1973

 

Tijdens de Nationale Wedstrijden Zweefvliegen in 1973 vloog ik mee in een Ka-7 tweezitter. Elke dag ging er een andere passagier mee. Op de 3e wedstrijddag werd er een retour uitgeschreven naar de Möhnedam, een totale afstand van circa 325 km. De vlucht verliep redelijk goed, en ik kon een groep 1-zitters goed bijhouden. Op een gegeven moment lukte het mij zelfs om (ondanks ons grotere gewicht) sneller te stijgen in de thermiek dan de anderen. Slechts 1 vlieger had door hoe dat kon en klom ons weer voorbij. Echter aan het eind werd de thermiek zwakker en bij Gaanderen kon ik met de zwaardere Ka-7 niet meer stijgen en we moesten daar dus landen na een vlucht van 7 uur en 38 minuten. De afstand was dus niet gehaald en dat leverde weinig punten op.

De volgende wedstrijddag werd een 300 km driehoeksvlucht uitgeschreven, via Hoogeveen en Borkenberge. Op het laatste stuk werd de thermiek wederom te zwak zodat we bij Doetinchem moesten landen na een vlucht van 7 uur en 55 minuten. En alweer weinig punten.

 

Na afloop van de wedstrijd drong het tot me door dat ik weliswaar de afstanden niet had gehaald, maar dat beide vluchten wel langer hadden geduurd dan het op dat moment bestaande Nationale duurrecord voor 2-zitters. Dus heb beide vluchten aangemeld voor record-erkenning. Later ben ik die aanmeldingen vergeten.

 

Toen ik bij Fokker ging werken in 1976, kwam ik daar iemand regelmatig tegen die in de commissie zat die zich ook bezighield met zweefvlieg records. Hij zou eens gaan uitzoeken hoe het er mee was gegaan. Al snel bleek dat de papieren in een la terecht waren gekomen waar ze nog steeds lagen. Maar de barogrammen (waarop de hoogte met de tijd werd geregistreerd) waren nog maar moeilijk te zien. Door de warmte, de druk en de tijd waren de gaatjes in het papier met was bijna weer dicht gelopen. Van 1 barogram was de lijn nog wel te zien, maar van de ander niet meer. De duur van de 1e vlucht werd toen nog wel goedgekeurd, en daarvan kreeg ik dus alsnog het certificaat zowel Nederlands als Nationaal record (al was het Nationale record ondertussen al weer verbeterd).

 

Pas vele jaren later realiseerde ik me dat beide barogrammen bij het indienen in goede staat waren geweest, maar dat de slordige afhandeling niet mijn schuld was geweest. Eigenlijk hadden beide vluchten dus erkend moeten worden. Maar toen was het toekennen van duurrecords al gestaakt (i.v.m. een dodelijk ongeval ten gevolge van in slaap vallen).