terug naar MIJN AUTISME

naar totaal overzicht:      aspie-logisch                     chrono-logisch                            thema-logisch

naar deel overzicht       aspie 1 - 100        chrono 20 t/m 29 jaar         thema hobby

 

19-04-2016

 

bijna ondersteboven door een sterke thermiekbel

 

47 Z 1971

 

vluchtnr 769 dd. 13-08-1971 Aalen-Elchingen

 

Tijdens de start achter een sleepvliegtuig op de SB-7 (mijn 1e start op dit toesteltype) zag ik op circa 50 meter hoogte de linker vleugel van het sleepvliegtuig opeens sterk naar links wegdraaien terwijl de rolroeren volledig werden uitgeslagen naar rechts: onder de rechtervleugel kwam dus op dat moment en zeer krachtige thermiekbel los. Ik wist dus meteen dat ik voorbereid moest zijn op wat komen ging: ik drukte meteen de stuurknuppel naar rechts om alvast wat helling naar rechts te krijgen. Toen mijn toestel door die thermiekbel kwam, rolde het toestel met volledig uitgeslagen rolroeren toch snel naar links, totdat de dwarshelling de loodrechte stand benaderde. Opeens zag ik de sleepkabel een scherpe hoek maken met mijn toestel, en ik vreesde een stevige ruk te zullen krijgen. Ik heb toen meteen ontkoppeld en hoopt dat het toestel weer horizontaal zou geraken voordat ik de grond zou raken. Tot mijn opluchting kwam het toestel weer recht (op circa 30 meter) na een bocht van 180 graden. Ik kon alleen nog maar de remkleppen openen en hopen de ik geen andere toestellen zou raken die op de startplaats stonden. Met zeer veel geluk kwam mijn toestel zonder verdere problemen en schade tot stilstand dicht bij de plaats waarvan ik vertrokken was (maar dan achterste-voren).

Een lid van de club waar het toestel thuishoorde, kwam al snel aanlopen en verstelde de trimhandel. Hij zei nog iets over dat die handel in het midden hoorde, alsof dat de oorzaak zou zijn van de vreemde manoeuvre. Ik was verbrouwereerd dat hij blijkbaar meende te weten wat er gebeurt was, maar ik wist zeker dat hij de oorzaak dus niet wist.

Slechts 11 minuten later zat ik weer klaar voor de volgende start, en voerde in een vlucht van bijna 2 uur de bedoelde metingen normaal uit.

 

 

Pas die avond begon het tot me door te dringen dat ik misschien wel aan de dood was ontsnapt. Ik was blijkbaar niet bang geweest of geworden.

Misschien was ik geïriteerd door het tamelijk arrogante gedrag van die man die de trimhandel verstelde. En dat ik daardoor niet verder had nadacht over datgene wat had kunnen gebeuren.