terug naar MIJN AUTISME

naar totaal overzicht:      aspie-logisch                     chrono-logisch                                thema-logisch

naar deel overzicht       aspie 1 - 100        chrono 20 t/m 29 jaar         thema hobby

 

02-02-2016

kraak NW

 

45 Z 1971

 

vluchtnr. 730 dd. 20-5-1971

 

Op de 1e wedstrijdvlucht bij de NW (Nationale Wedstrijden) kreeg ik na de start vanaf 1000 meter alleen maar dalen. Bij Apeldoorn had ik nog steeds geen thermiek gevonden, maar als ik zou omkeren zou ik datzelfde gebied zonder thermiek weer doorkruisen. Dus doorvliegen met de hoop om toch nog thermiek te vinden. Ik kon nog net veilig over het centrum van de stad komen (zodanig dat ik niet binnen de bebouwde kom zou moeten landen), maar net aan noordrand zag ik een akker die geschikt leek. Vlak voor die akker stond nog een rij hoge populieren, waar in dacht langs te vliegen. Maar terwijl ik naar links keek (naar die populieren) heb ik met de rechtervleugel een top van de lagere bomen daar geraakt. Daarbij brak de rechtervleugel bij het begin van het rolroer (= ca. 2,5 meter). Dit was op ca. 50 m hoogte in de landing. Ik zag nog net het afgebroken deel loodrecht omhoog staan, maar na de landing viel het tip-gedeelte naar beneden. Verder waren er geen extra gevolgen. Al snel kwam de politie er aan. Ik heb het toen niet gemerkt, maar mijn neef Bert was daar bij (hij was bij de politie). Dus zo eindigde mijn debuut op nationaal niveau met een flinke misser.

 

De reparatie is toen in 1 week gelukt, zodat ik nog enkele vliegdagen mee kon doen. Tijdens de reparatie kon er slechts op 1 dag gevlogen worden! Op de laatste wedstrijddag heb ik toen nog de 5e dagplaats gehaald.

 

Tijdens het eindfeest hoorde ik nog een als grappig bedoelde opmerking: “van Gelder kraakte hem en X maakte hem”. Dat was niet leuk, verschillende mensen dachten toen dat ik zelf niets had gedaan bij de reparatie.

 

 

Bij het verslag in Breukstukje (van de ongevallen-commissie van het zweefvliegen) werd vermeld: de werkelijke vlieghoogte zal wel lager zijn geweest, en dan is dat erg onverantwoord geweest. Dit was dus een veroordeling, zonder met mij te spreken.

Nu vraag ik mij af: “was er toen al een 'vooroordeel' omdat ze mij 'vreemd' vonden”??

 

Daarbij denk ik aan de wedstrijd van 1972, waarbij ik een 100km driehoeksvlucht 2x rond vloog, De 1e keer bleek later afgekeurd zonder dat mij daar iets over verteld was. Ik merkte dat door de uitslag die ik de volgende dag te zien kreeg. Op mijn vraag wat er aan de hand was, werd ontwijkend gereageerd.