terug naar MIJN AUTISME

naar totaal overzicht:      aspie-logisch                     chrono-logisch                          thema-logisch

naar deel overzicht     aspie 301 - 400    chrono 30 t/m 34 jaar     thema diversen

 

08-06-2017

efficiënt onderwater zwemmen

 

373 D 1978

 

Toen ik voor wat meer beweging mee ging doen aan trimzwemmen, werd er aan het eind vaak een baantje onderwater-zwemmen gedaan. De meeste meisjes haalde bij dat stuk onderwater-zwemmen vaak nog geen halve badlengte, terwijl sommige jongens meer dan 1 volle lengte haalden. Ik heb die meisjes toen een tip verteld, over hoe ik dat deed.

 

1. Regelmatig oprekken van je longen door na diep inademen even te wachten, en dan nogmaals proberen er wat bij te halen. Evenzo na uitademen even wachten en dan nogmaals proberen er wat meer lucht uit te persen.

 

2. Voor dat je in het water duikt, eerst twee maal diep ademhalen (niet meer, want dan kun je duizelig worden) alvorens diep in te ademen.

 

3. Na een stuk onder water gezwommen te hebben, circa een kwart uit te blazen (onder water) en dan doorgaan met zwemmen. Als je noodzaak voelt om adem te halen, weer een kwart uitblazen. Het gevoel adem te moeten halen is in werkelijkheid het signaal dat je longen geven vanwege een te hoog koolzuur-gehalte dat je moet uitademen. Het inademen komt normaliter dan door de ontspanning van je spieren waardoor je weer wat inademt. Maar dit inademen kun je onderdrukken zonder gevaar. Je hebt dan nog voldoende zuurstof in je bloed om nog minstens 10 seconden door te kunnen zwemmen. In die tijd kun je nog afstand afleggen.

 

4. Laat je na elke (krachtige) zwemslag uitdrijven. Jouw snelheid kost dan weinig energie, maar levert wel afstand op. Armen en benen intrekken voor de volgende slag remt jouw snelheid af, zodat je minder afstand aflegt.

 

 

Je kunt elk van deze punten apart oefenen, en ze later combineren.

 

Enkele van die meisjes haalden na een paar keer proberen al meer dan driekwart van het bad. Dat gaf hen zelfvertrouwen, vooral toen de jongens niet begrepen hoe dat opeens kon.