terug naar MIJN AUTISME

naar totaal overzicht:         aspie-logisch              chrono-logisch                      thema-logisch

naar deel overzicht      aspie 301 - 400      chrono 0 t/m 9 jaar       thema jeugd & school

 11-05-2017

overweg

 

344 J 1952

 

Toen ik naar de lagere school ging, moest ik elke dag tussen thuis en school de overweg met het spoor passeren. Die overweg lag op de latere rondweg, ten oosten van station Eindhoven. Daar kwamen de treinen naar en van Venlo en Roermond langs. Soms was er een vertraging, waardoor de spoorbomen tussendoor niet geopend werden. Dan konden de spoorbomen wel meer dan een kwartier dichtblijven. Te laat op school kwam dus af en toe wel voor, maar elke dag een kwartier eerder van huis gaan op een afstand van nog geen 4 km was (volgens mijn moeder) belachelijk. Dus de schoolleiding had daarover al wel wat te stellen gehad. Wij, mijn broer en ik, hadden daar natuurlijk niets mee te maken (gelukkig). Soms stond ik vooraan bij de spoorboom. Dan kwam wel eens de stoomlocomotief met veel geraas op nog geen 2 meter voorbij, een imposant gezicht!

De middelbare school lag ook eerst aan de andere kant van die overweg, dus hetzelfde gesoebat was weer nodig.

Toen werd het nieuwe schoolgebouw opgeleverd: aan de andere kant van de overweg, dus geen overweg meer voor mij. Maar bijna de gehele school moest wennen aan die overweg met zijn kuren. Op een dag kwam ik bij school aan, waar alles wel erg stil was. De conciërge (die bij de nieuwe school woonde) reageerde verbaasd: “waar blijf iedereen”? Ik kon hem toen vertellen waardoor dat kwam. Ik ging alvast naar het klaslokaal voor het eerste lesuur. Opeens klonk het geknetter van vele brommers, en al snel kwamen ook de auto's met de leraren. Nog wat later volgden de vele leerlingen op de fiets. Toen de leraar binnenkwam, was hij wat gejaagd, en tevens verbaasd dat ik daar al zo rustig zat. Zijn reactie was: “ben jij er al?”. Mijn reactie was: “ja, dat heb ik al die jaren zelf mee moeten maken”. Uit zijn gedrag daarop merkte ik duidelijk dat hij toen pas begreep wat dat betekend had: met een dergelijke overweg kon je niet altijd rekening houden.

 

Toen wij later naar Meerveldhoven verhuisden, nam ik altijd de weg achterlangs het station, zodat ik die overweg nooit meer zou hoeven te nemen op weg naar school. En die 2 jaar kwam ik dus nooit meer te laat op school!