terug naar MIJN AUTISME

naar totaal overzicht:      aspie-logisch                     chrono-logisch                             thema-logisch

naar deel overzicht       aspie 201 - 300        chrono 20 t/m 29 jaar         thema hobby

 

26-02-2017

wolkenvliegen met ijsafzetting

 

243 Z 1974

 

In Engeland was wolkenvliegen (op instrumenten) voor zweefvliegtuigen toegelaten. Ik had alleen een bochtaanwijzer, maar geen kunstmatige horizon. In VFR (= met zicht) heb ik de bochtaanwijzer al aangezet om het verband tussen dwarshelling, snelheid en aanwijzing van de bochtaanwijzer beter te leren kennen. Door mijn studie wist ik al flink wat van de werking, maar praktijkervaring moest ik nog wat opdoen.

Tijdens de klim heb ik opeens gemerkt dat het hoogteroer niet meer de volledige uitslag vrij kon maken. Meteen heb ik het wolkenvliegen afgebroken. Ik kwam netjes horizontaal aan de zijkant uit de wolk, dus dat had ik netjes gedaan. Daar heb ik toen enkele keren wat grotere uitslagen met het hoogteroer gemaakt. Daardoor brak de ijsafzetting weg en kwam de besturing weer volledig vrij.

Na een vlucht van circa 75 km over een gebied waar geen andere wolken meer waren, dus slechte omstandigheden voor thermiek, bereikte ik een gebied waar wel weer thermiek was. Onder de wolken gekomen (met thermiek), ging de vlucht weer snel verder. Dus heg ik voordeel gehad van de wolkenvlucht. Een hoogtewinst van 3000 meter had ik net niet gehaald, maar toch was ik blij: ik had veiligheid verkozen boven prestatie.

Daarmee was mijn eerste echte ervaring met blindvliegen een succes geweest.

 

Drie dagen later deed zich opnieuw een situatie voor waarbij wolkenvliegen nuttig leek. Ik verwachtte geen thermiek meer te zullen vinden op het laatste stuk vanwege het late tijdstip. Echter werd ik via de radio opgeroepen door min ophaalploeg. Ik heb toen de concentratie verloren door het niet goed horen van dit radiobericht. Daardoor heb ik het wolkenvliegen moeten afbreken, en moest het laatste stuk dus inderdaad zonder thermiek zien te maken. Ik had echter niet meer voldoende hoogte om thuis te komen, en moest landen op een ander vliegveld circa 19 km voor het thuisveld.

De les was dus: niet meer laten afleiden door radioverkeer!

 

Beide dagen heb ik dus wel goed laten zien dat ik wolkenvliegen begrijp en geheers. Dat bleek me later bij het motorvliegen in Amerika wel erg goed van pas te komen.