terug naar MIJN AUTISME

naar totaal overzicht:      aspie-logisch                     chrono-logisch                                thema-logisch

naar deel overzicht       aspie 201 - 300        chrono 30 t/m 34 jaar        thema  vakantie

 

04-08-2016

geluksvogel

 

238 A3 1979

 

Tijdens mijn korte vakantie in 1979 verbleef ik enkele dagen op het vliegveld van Challes les Eaux. Daar waren een paar zweefvliegers uit Delft om te vliegen. Ik had mijn fiets mee genomen om wat te toeren. Op één van die dagen besloot ik een rondje te maken naar het zuidwesten, om daarna een weinig steile klim naar de col du Granier te maken, vlak bij Challes. Het weer was prachtig, niet te warm en met weinig wind. Toen ik aan het einde van de middag weer op het vliegveld terugkwam, bleek dat die dag het weer matig geschikt was geweest voor de zweefvliegers. Een vlieger was echter trots: hij had het langst gevlogen en was daarbij hoger geweest dan de Fransen. Zijn grootste hoogte was 800 meter boven het vliegveld geweest. Ik keek op de kaart om te zien wat de hoogte van de col du Granier was en ontdekte dat die op 850 meter boven het vliegveld lag. Met mijn fiets was ik dus nog iets hoger geweest.

 

In het verdere gesprek werd gezegd dat mijn bewering altijd veel geluk met het weer te hebben toch niet zo pertinent was. Maar ik zei daarop dat ik hier was gekomen om te fietsen, en niet om te zweefvliegen. Voor fietsen was het weer uitstekend geweest!

 

Als ik nu op die dag terug kijk, bedenk ik dat je geluk met het weer niet kunt afdwingen, maar dat je jouw geluks-gevoel wel kunt verhogen door rekening met het weer te houden.

Ik ging vaak op vakantie met de instelling: “het kan verkeren”. Zowel zweefvliegtuig meenemen alsook ski's en/of mijn fiets. Afhankelijk van de weersverwachting mijn doel uitkiezen: vliegen, fietsen, skiën, sauna of iets anders. Natuurlijk moet je voor sneeuw niet naar de Sahara, en voor veel zon & warmte niet naar noord Scandinavië. In de maanden juli en augustus is het vaak warm, wat kan leiden tot onweer. Dus voor lange vluchten was de keus voor mei & juni het beste. Dat was bovendien buiten het algemene vakantie seizoen. Door slimme keuzes, plus goed voorbereid zijn op de mogelijkheden, kan je jouw geluk(sgevoel) dus verhogen. Als je je dan ook nog eens voorbereid op wat regenachtige dagen (boek lezen, of steden-bezoek aan de andere kant van de Alpen-hoofdkam, zie fragment 227 “van de kaart” ) dan kan je je geluk haast niet op.

 

Door mijn grote interesse in de meteorologie heb ik me meestal goed kunnen voorbereiden op de juiste keuzes (wat weersverwachting betreft), en alles meestal goed kunnen plannen. Zie ook fragment 220 ( = vlucht naar Trieben met overnachting), waardoor het “schakelen” naar de volgende context wat makkelijker ging. Mijn “geluk” bepaalde dus niet het weer, maar aanpassen aan de weersverwachting bepaalde wel mijn “geluksgevoel.”

 

Zie ook fragment 23 (= in Roanne 5000 meter hoogtewinst). Ook daar was het wachten op de goede omstandigheden, met aandacht voor kleine aanwijzingen, en je niet gek laten maken door overmoedige opschepperijen, de juiste beslissing. En zo ging het ook bij fragment 09 (= 500 km zweefvlucht), die ik als enige aanwezige vlieger voltooide.