terug naar MIJN AUTISME

naar totaal overzicht:      aspie-logisch                     chrono-logisch                            thema-logisch

naar deel overzicht       aspie 1 - 100        chrono 40 t/m 49 jaar         thema hobby

 

11-02-2016

angstig moment bij Zell am See

 

22 Z 1988

 

vluchtnr 1625 dd. 10-6-1988 lokaal matig weer h=3200m

 

In thermiek stijgend langs een berg ten zuiden van Zell am See, vloog ik in achten langs de helling. Nadat ik boven de top was uitgekomen besloot ik nog even door te gaan met het vliegen in achten. Pas toen ik de hoogte van de bergtop met ruim 200 meter had overstegen besloot ik over te gaan op cirkels. Maar bij de 1e cirkel viel de snelheid totaal weg. Stuurloos begon ik naar beneden te vallen met hoge daalsnelheid. Ik voelde totaal geen druk meer op de roeren, en kon dus niets doen. Mijn toestel begon de neus naar beneden te richten en ik kreeg weer wat snelheid. Ik kreeg het toestel weer onder controle op een hoogte net iets boven de hoogte van de bergtop, maar die lag op dat moment al iets achter mij. Bij het snelle dalen cq. vallen was mijn zweefvliegtuig zodanig gedraaid, dat de neus gelukkig in de goede richting wees. Daarbij was ik ook wat weggewaaid in de goede richting. De richting waarin ik toen vloog was van de bergkam af richting dal. Weldra kwam ik uit de turbulentie-zone en kon wegvliegen naar rustiger gebied, alwaar ik mijn vlucht kon voortzetten.

 

Het drong toen al wel tot me door dat dit voorval veel slechter had kunnen aflopen, maar de wijze les die er uit te leren viel begon pas veel later door te dringen.

 

 

Later heb ik, op verzoek, een stukje hierover geschreven voor zweefvliegblad “Thermiek”. In dat stukje gebruikte ik de term: “net voldoende marge”.

 

Nog weer later realiseerde ik me dat dat niet goed was geweest. Het was meer geluk dan wijsheid! De genomen marge was NIET veilig geweest!