terug naar MIJN AUTISME

naar totaal overzicht:      aspie-logisch                     chrono-logisch                        thema-logisch

naar deel overzicht       aspie 201 - 300        chrono 70 jaar               thema publicaties

 

09-06-2016

contextblindheid bij mij

 

201 B 2016

 

De theorie over contextblindheid kon ik goed volgen, maar geleidelijk aan begon ik mij af te vragen hoe ik dat moest inpassen in mijn verleden. Maar toen ik op het idee kwam dat een beschrijving van traagheid in het schakelen van context de verschillen tussen nu en vroeger konden verklaren werd alles opeens duidelijker.

 

Vroeger: naar het werk = context bekend en schakelen tijdens woon-werk-verkeer

naar vliegveld = context bekend, want gaan vliegen,

fietsen naar vliegveld = schakelen.

zweefvliegen weg van vliegveld, dus kans op landen buiten het vliegveld

= context bekend want voorbereiding vluchtopdracht = schakelen

 

Nu: naar oogarts = c. onbekend, want nog nooit gedaan/geweest => stress

telefoontje dermatoloog (fragment 199) = c. onbekend, want onvoorbereid

=> stress

 

maar wereldreis = c. bekend, goed voorbereiden = schakelen

 

alles met digitale agenda vanwege visuele handicap = c. bekend en

schakelen d.m.v. op tijd waarschuwing (digitale piep)

 

Algemeen:

Als dan ook nog het omschakelen trager verloopt, is het omschakelen nog niet klaar als de volgende wisseling zich aandient. Dit is op te lossen door “afwezig” te zijn, anders raak je gestrest. Kan ook door “intern lawaai” (teveel gedachten) te overstemmen door “extern lawaai” (schreeuwen, eventueel zelf).

 

Ook dit past in de strategie: “focussen” om stress te vermijden (fragment 211).

 

Na mijn diagnose kwam de vraag bij mij op hoe ik mijn zweefvlieg ervaring moest bezien aangaande de weerzin tegen verandering. Eerst dacht ik dat “overland”-vliegen (=weg vliegen van het vliegveld met de kans dat je ergens buiten op een akker moest landen) verklaard moest worden door te stellen dat ik een bewuste keuze maakte om overland te gaan. Later schreef ik fragment 149, en vergat het overland gaan. Nu ik gelezen heb over contextblindheid lijkt een verklaring me toch iets anders te moeten luiden.

 

Contextblindheid is net zoiets als nachtblindheid: plotselinge vermindering van het licht lijkt een “tijdelijke” blindheid te geven, maar na enige gewenning trekt dat weer weg. Maar (on)regelmatige lichtflitsen zorgen er voor dat de gewenning niet lukt.

Verandering van context lijkt blindheid te veroorzaken, maar na enige gewenning kan die ook wegtrekken. Het aanduiden van de context helpt al. Maar verstoring door gedachten-impulsen zorgen er voor dat de gewenning niet lukt. En hoe meer gedachten-impulsen, hoe minder gewenning.

Net zoals een zonnebril opzetten helpt om het fel verlichtte zonnige stuk tussen 2 wat donkerder ruimtes te overbruggen (en onderweg toch genoeg te zien) zou het focussen op de context van de komende periode misschien kun helpen om die context vlugger te kunnen herkennen.

 

En toen moest ik opeens denken aan het verhaal uit het boek “Plan B” van Marjon Kuipers-Hemken & Gijs Horvers: “plan B als je een lekke band hebt”. Dat lijkt ook op voorbereiden op een andere context, zodat omschakelen sneller verloopt.

 

 

Verklaring: vlucht naar Trieben met overnachting (fragment 220)

 

Zo kan ook voorbereiding op de nieuwe context het overschakelen versnellen.

 

In de loop van meerdere jaren hoorde ik over andere zweefvliegers die een enkele keer met hun zweefvliegtuig ergens naartoe waren gevlogen om iets te regelen, en daarna weer teruggevlogen waren met datzelfde zweefvliegtuig, soms de volgende dag. Toen ik een paar jaar eerder te weinig thermiek vond om naar huis te kunnen vliegen, heb ik besloten om uit te wijken naar een vliegveld zodat het makkelijker was om mijn landingsplaats te vinden. Op dat vliegveld werd nog gevlogen en het bleek dat ik met een sleepvliegtuig wel weer richting thuisveld gesleept kon worden (tegen betaling). Dat ging goed, dus toch nog thuis gekomen. Langzaamaan begon toen bij mij het idee post te vatten dat ik een dergelijke oplossing moest gaan overdenken, maar dan tegen wat lagere kosten. Bijvoorbeeld op een vliegveld landen (waar starten met een zweefvliegtuig mogelijk was), daar overnachten en dan de volgende dag weer terugvliegen. Dan zou ik bovendien langere afstanden kunnen maken.

 

Tijdens de bewuste vlucht had ik door het slechter-wordende weer de tijd om om te schakelen naar een overnachting: context bekend! Toen de volgende ochtend het weer er slecht uitzag, kon ik omschakelen naar de context van een treinreis naar Zell am See en zelf mijn toestel terughalen: context bekend! En zelfs als het erg laat zou worden dan kon ik mijn toestel nog een nacht in Trieben laten staan en een dag later gaan ophalen: context bekend, indien nodig. De hele treinreis kon ik me daar eventueel op voorbereiden. Maar dat bleek dus niet nodig.