terug naar MIJN AUTISME

naar totaal overzicht:      aspie-logisch                     chrono-logisch                           thema-logisch

naar deel overzicht       aspie 101 - 200        chrono 40 t/m 49 jaar         thema hobby

 

18-04-2016

stoppen met zweefvliegen

 

193 Z 1993

 

Toen ik bij de keuring in maart 1993 te horen kreeg, dat het met mijn ogen nog net op het randje was, wilde ik meteen weten wat dat betekende. De keuringsarts zei dat het niet zo ernstig was, maar dat bij een slechter resultaat zou kunnen leiden tot een extra controle om te bezien of ik nog wel zou mogen vliegen. In een dergelijk geval zou dat voor een beginnend zweefvlieger geen goedkeuring worden verleend, maar voor een zweefvlieger met voldoende ervaring zou dat waarschijnlijk nog niet direct leiden tot het intrekken van het zweefvliegbewijs.

 

Na het aanvragen van de verlenging van mijn zweefvliegbewijs ging ik nadenken over de toekomst-mogelijkheden. Toen voor mij het vliegseizoen in mei weer begon, was ik tot de conclusie gekomen, dat ik de beslissing in eigen hand wilde houden. Die beslissing was om na die zomer definitief te stoppen met zweefvliegen. Doorgaan op een lager pitje was voor mij geen optie, want ik had al teveel anderen gezien die te laat in de gaten hadden dat ze een stapje terug moesten doen en dan later ontdekten dat 1 stapje niet genoeg was.

 

Ik zou meteen volledig stoppen, en alleen nog maar in gedachten met zweefvliegen bezig zijn. Dan zou ik alle mooie herinneringen kunnen behouden zonder een mogelijk nare afloop!

 

 

Op mijn laatste vakantie in Oostenrijk nam ik tijdens het vliegen afscheid van de bergen: het werden allemaal pleziervluchten. Toen het weer wat minder werd, besloot ik 2 dagen eerder terug naar huis te gaan. Maar toen klaarde het weer op, en dacht ik nog 1 dag te gaan vliegen. Toen ik na de briefing naar de hangaar wilde gaan zei iemand: “aber dein flieger ist doch kaput”? Verbaasd ging ik naar mijn zweefvliegtuig kijken, en er bleek inderdaad een gat in de vleugel te zitten. Het was weliswaar klein (1 x 4 cm) maar vlieg daarmee was uitgesloten. Dus dan maar inpakken en naar huis. De schade was ontstaan bij het binnenzetten van een ander toestel, toen 1 vleugeltip werd opgetild waarbij de andere tip door de bovenhuid van mijn toestel brak. De schade zou door de vliegschool aan de verzekering gemeld worden, dus laten repareren en de rekening opsturen was wat me thuis te doen stond.

 

 

Na de reparatie heb ik het toestel verkocht, en mijn zweefvlieg-carrière afgesloten. Maar nog steeds heb ik veel plezier van alle mooie herinneringen aan 30 jaar zweefvliegen!